dinsdag 28 mei 2013

Kickboksen

Meiden, aan mij is het vandaag de taak om jullie iets te vertellen over kickboksen!
Vaak wordt kickboksen in een negatief beeld gezet. Denk aan kickboks gala's die uit de hand lopen,
agressieve mannen/vrouwen die aan kickboksen doen en niet te vergeten: Badr Hari.
Maar is kickboksen eigenlijk wel zo negatief als dat we denken?





Zoals ik kickboksen zie, is het een sport waar je je agressie, energie en emoties kwijt kunt.
Het is een heftige workout waar je vrijwel geen tijd hebt om na te denken, enkel voor de combinaties die je moet uitvoeren.
Hierbij hoort natuurlijk ook de nodige opwarming, waarbij opdrukken, buikspieroefeningen, squats en alvast bepaalde combinaties uit worden gevoerd.

En natuurlijk zijn er ook dingen die je nodig hebt voordat je gaat kickboksen!
Ten eerste heb je sportkleding nodig die makkelijk zit. Doe geen joggingbroek aan, want ik kan je vertellen dat dat veel te warm is!
Ook heb je handschoenen en beenbeschermers nodig. En zwachtels, deze beschermen je handen en polsen en zorgen ervoor dat je geen last krijgt aan je polsen en zo kun je naar mijn idee ook harder stoten.


Kickboksen.
Bij kickboksen sta je met je partner tegenover elkaar en oefen je de combinaties uit op elkaar.
Het is dan ook de bedoeling dat je partner de stoten en trappen die jij geeft te 'blokkeren'. Met blokkeren zorg je ervoor dat je zelf niet geraakt wordt, want dat is niet de bedoeling.
Bij kickboksen kan het ook voorkomen dat je bijvoorbeeld het laatste kwartiertje kunt sparren. Dit is bedoeld om mensen bijvoorbeeld voor te bereiden om wedstrijden te gaan doen en ook je reactievermogen te stimuleren. Sparren is dus ook niet om met je volle kracht er tegen aan te gaan.

Kick&Fun.
Bij kick&fun sta je met je partner bij een zak en oefen je de combinaties daar ook op uit.
De een staat achter de zak en houdt hem tegen voor de gene die de combinaties uitoefent.
Op deze manier kun je jezelf laten gaan en hoef je vrijwel niet na te denken of je je partner wel of niet pijn doet.
(want reken maar dat als iemand hard stoot en jij houdt hem alleen tegen met handschoen, dat dat pijn doet!)
Ook leer je zo beter de technieken kennen en wordt je ook allerter, aangezien je de combinaties wel moet onthouden.

Mijn eigen ervaring.
Sinds twee jaar zit ik zelf op kickboksen. Ik heb zelf altijd erg veel energie en daarom doe ik drie tot vier keer in de week aan kick&fun. Waarom ik dit alleen doe? Omdat ik hier meer mijn energie kwijt kan en mijzelf dus helemaal kan laten gaan.
Ik luister naar de combinaties mijn sensei (degene die les geeft) voor doet en doe vervolgens mijn ding.
Natuurlijk staat er nog iemand achter de zak, maar die hoeft niet te denken dat hij/zij mijn stoten en trappen hoeft te blokken.
Dus op deze manier kan ik mijn energie kwijt en worden mijn conditie en reactievermogen een stuk beter!


Tips:
- Wees niet bang dat je iets fout doet, deze mensen hebben allemaal hun eerste keer gehad!
- Je moet áltijd met je linkerbeen voor staan!
- Gebruik zwachtels, deze beschermen je handen en polsen.
- Neem altijd water mee, je zult het nodig hebben!
- Zorg ervoor dat je niet te blote shirtjes draagt, aangezien kickboksen heftig is en wie weet...
- Neem een handdoek mee, deze kan erg prettig zijn als je veel zweet.

Ik hoop dat ik jullie zo iets meer informatie over kickboksen heb kunnen geven en dat degene die er over na zaten te denken misschien tóch wel de stap nemen om ermee te beginnen!

Liefs Lisa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten