maandag 27 mei 2013

BRCA-1 gen.

 

Lieve meiden,

Misschien hebben jullie het wel meegekregen dat Angelina Jolie laatst haar borsten
preventief heeft laten weghalen, en binnenkort haar eierstokken laat verwijderen.
Dit heeft ze gedaan omdat ze belast is met het BRCA-1 gen, en over dit gen
wil ik jullie graag wat meer informatie geven.





De laatste jaren hoor je steeds vaker van mensen dat ze kanker hebben, bij vrouwen is dit vooral eierstok- en borstkanker.
Mensen hoeven niet altijd erfelijk belast te zijn met het BCRA-1 gen, kanker kan zo in een keer komen.
Maar er zijn genoeg vrouwen waarbij het vastgesteld is dat ze erfelijk belast zijn.
Zoals bij mij, en ik wil jullie graag wat meer informatie geven over dit geval.

Bij mijn moeder en haar 2 zussen is een aantal jaar geleden kanker vastgesteld,
mijn moeder had eierstokkanker, en haar beide zussen borstkanker.
Natuurlijk hebben ze alles weg laten halen toen ze het eenmaal wisten, maar dit is helaas te laat
geweest. Ze zijn alledrie overleden.
Nu is het zo dat de dokters erg schrokken van het verhaal van deze familie, aangezien
er een hele generatie overleden is aan dezelfde soort van kanker.
Daarom is er besloten dat alle kleinkinderen zich ook kunnen laten testen, en dit heb ik
toen ik 18 was gedaan.
Er is uitgekomen dat ik ook erfelijk belast ben en een verhoogde kans van 40-60% heb op
eierstokkanker, en 60-80% kans op borstkanker.
Nu ik dit op tijd weet, kan ik er gelukkig nog veel aan doen, om te voorkomen dat ik ziek word.
Dit door controles die worden toegepast vanaf wanneer ik 25 ben, en als ik 30 ben worden
ook mijn eierstokken en borsten preventief weggehaald.

Ik vertel jullie dit, omdat nog niet genoeg mensen bekend zijn met dit gen, en het toch best vaak voorkomt!
Dus meiden, als het vaak voorkomt in je familie, laat het alsjeblieft testen en zorg ervoor dat je het voor kunt zijn! Het is een moeilijk iets om mee te moeten leven, maar ik kan er nu iets aan doen om alles voor te zijn!


Tips om zelf je borsten te controleren:
- Doe dit elke maand.
- Doe dit na je menstruatie.
- Ga voor een spiegel staan en laat je armen ontspannen langs je lichaam hangen.
- Neem rustig een paar minuten de tijd om goed naar je borsten te kijken.
- Meestal zijn je borsten niet even groot; kijk naar de vorm; verschillen ze erg?
- Let op de huid, zie je uitslag, roodheid, knobbeltjes?
- Let op de kleur van de tepels, of de borst/tepel vochtig of droog is, en of het korstjes of eczeem heeft.
- Leg je handen daarna in je nek en kijk opnieuw of je een verandering aan je borsten ontdekt (in de vorm, de huid of de tepels).

Het voelen van de borsten en tepels.
- Maak met een vlakkende hand een draaiende beweging, vanaf de buitenrand van de borst, naar de tepel toe.
- Kijk of je je tepels kan bewegen, trek ze voorzichtig iets van de borst af.
- Het kan zijn dat je wat knobbels voelt, maar dit kunnen gewoon klieren zijn, maar ben je niet helemaal zeker? Maak dan wel even een afspraak bij de dokter zodat je het zeker weet!

Ik hoop dat ik jullie een beetje heb kunnen informeren via deze weg,
Als jullie vragen hebben, mail deze gerust!

Veel liefs, Marjolein

Geen opmerkingen:

Een reactie posten